Email. Je doet het nooit goed…

Deel dit artikel op

De scheiding tussen goed en fout doen is soms flinterdun en onzichtbaar. Ik merkte dat vandaag weer eens. Een korte voorgeschiedenis: Voor Lifehacking maken we dankbaar gebruik van Mailchimp. Hiermee versturen we onze dagelijkse nieuwsbrief met verse artikelen en zo nu en dan een aankondiging voor een downloadable boek of een evenement. De lijst in Mailchimp is opgebouwd uit historische data van bezoekers die onze boeken hebben gedownload en is inmiddels behoorlijk gegroeid.

Maar de lijst is vervuild.

Van veel abonnees weet ik niet of ze een nieuwsbrief willen ontvangen of op de hoogte willen blijven van nieuwtjes. Omdat we ooit besloten alleen een mailadres te vragen en verder niets. Terugkijkend hebben we wat steken laten vallen. Maar daar heb je nu niets meer aan, dus vooruit kijken. Ik besloot vandaag de hele lijst te mailen met de vraag of ze hun gegevens willen updaten. Of zich willen uitschrijven. Dat vind ik net zo’n prima keuze. Ik heb liever een kleine mailinglijst met enthousiaste lezers dan een enorm aantal ontvangers die de mail vrijwel ongelezen verwijderen.

Na het verzenden van de enorme mailbulk, ik ben blij dat ik er geen portokosten voor hoefde te betalen, zag ik al direct effecten. Het aantal abonnees wat zijn gegevens even update steeg enorm, net als het aantal uitschrijvingen. Binnen 1 uur had 3% van de lijst zich uitgeschreven. Dat is veel. Daar ben ik oprecht blij mee. Ik wil niet tot last zijn in andermans mailbox.

En toen kwamen er twee mails vlak na elkaar binnen. Ik quote ze, geanonimiseerd. De eerste kwam binnen om 16:18 uur met de tekst “Oprotten met je troep! IK heb niks van jullie gedownload en ik wil niet op de hoogte blijven. Val me me verder niet lastig met je onzin.

10 Minuten later als antwoord op exact dezelfde mail, nu van iemand anders: “Complimenten met betrekking tot jullie nette mail! Kunnen een hoop bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Euhm…tja…Sorry dat we je lastig vallen in de mail en dank voor het compliment.

Maar je doet het dus nooit goed. De mail had ik in alle zorgvuldigheid opgesteld. Niet te lang, zo duidelijk mogelijk. En het heeft effect. Maar niet iedereen is er van gediend. Ik bedenk me dan altijd maar dat het een reactie is op iets volstrekt anders. Dat het laatste rolletje WC papier net op was. Of de koffie koud. Of een rood stoplicht.

Moraal van het verhaal: Onderhoud je mailingdatabase goed en laat je niet gek maken door negatieve reaguurders. Denk ik.

 

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Je kunt het nooit voor iedereen goed doen. Maar je kunt het wel zo doen dat je het voor jezelf in ieder geval goed hebt gedaan, zoals jij hebt gedaan. Dat je kunt uitleggen waarom je iets zo doet of op die manier beslist. Enne, 3%, voor een lijst waarvan een gedeelte niet expliciet toestemming heeft gegeven? Lijkt mij nogal netjes!

  • HappyHotelier

    @EKDaae:disqus Bij mijn weten is Mailchimp al een hele tijd opt in hoor…

    • http://www.incredibleadventure.nl Frank Meeuwsen

      Klopt, maar hiervoor gebruikten we een ander systeem. Overzetten van het oude naar het nieuwe etc…het gaf een hoop gedoe in elk geval!

  • http://twitter.com/sanderdatema Sander Datema

    Bij Durftevragen hebben we ook wel eens zo’n schoonmaakactie gedaan. En al is iedereen met opt-in in de lijst terechtgekomen, toch kregen wij ook dit soort mails (de negatieve die beweert zich nergens voor in te hebben geschreven).
    Maar de laatste keer is alweer even geleden, misschien moet ik de bezem er ook maar weer eens doorheen halen.