Het probleem met social media zijn de experts

Deel dit artikel op

In 2000 schreven we online over alles wat los en vast zat. Het maakte ons niets uit. We klikten rond als ware ontdekkingsreizigers en we logden ons reizen online om te delen met anderen. Op onze weblogs kwamen misschien een paar honderd mensen maar het maakte niet zoveel uit. We schreven omdat we konden schrijven en omdat we konden publiceren en omdat we zelf alles konden distribueren. Weblogsoftware in 2000 was vaak niet veel meer dan een titelbalk, een tekstvak en een knop “Publiceren”. Afbeeldingen toevoegen kon met omwegen, reacties bestonden nog niet, het RSS protocol lag onder vuur door de ego’s van de bedenkers en multimedia mogelijkheden waren al helemaal ondenkbaar. Maar dat maakte niet uit. De internationale blogosfeer ademde een sfeer van pionieren, ontdekken, proberen en gewoon doen.

Vier jaar later, eind 2004, stond ik met onder andere Marco Derksen (Marketingfacts) en Frank Janssen (Frankwatching) op de Emerce Update in Amsterdam. Ik vertelde over een onderzoek wat Marco had gedaan onder bloggers die hun weblog zakelijk in wilde zetten. Iets wat wij bij Rhinofly per ongeluk waren gaan doen toen ik in 2002 met Frank-ly begon. Frank vertelde over zijn passie voor kennis verzamelen en delen wat uiteindelijk Frankwatching is geworden. Marco liet een snel veranderend medialandschap zien. Achteraf bleek die bijeenkomst voor een aantal marketeers en communicatieprofessionals cruciaal om te starten met een eigen zakelijk weblog. Het piketpaaltjes slaan was begonnen. De zakelijke blogosfeer explodeerde in 2005 om in 2006 weer even hard in te storten. Het bleek toch iets meer werk te zijn dan “10 Stappen om Zakelijk Blog Succes te Behalen”.

In 2007 organiseerde ik de Dutch Bloggies. En van de juryleden was Erwin Blom. Ik was zijn blog recent gaan volgen en gecharmeerd door zijn manier van schrijven en zijn insteek om techniek te gebruiken. Ga het proberen om er over te kunnen praten en keuzes te kunnen maken of je het wel of niet inzet. Erwin was net in Austin geweest, op SXSW. Op die conferentie sprak iedereen over een nieuwe applicatie, Twitter. Ik had het al wel eens gezien, had er zelf over geschreven in 2006 maar begreep de heisa niet helemaal. Toch besloot ik om Twitter eens te proberen. In een tijd dat Twitter nog geen mentions, hashtags, activity-tab, retweets, lists, media-opslag en businessmodel had. En erg vaak niet werkte omdat ze zelf niet hadden gerekend op zo’n toestroom van nieuwe gebruikers wereldwijd. Wederom een tijd van pionieren, ontdekken, proberen en gewoon doen.

Een jaar later, in 2008 ontdekt de (internationale) zakelijke markt Twitter en andere online applicaties. De wereld was aan het veranderen en bedrijven en merken moeten snel mee veranderen. Een fraaie broedplaats voor nieuwe beroepen als Social Media Expert, Communitymanager en Conversation Manager. Niets mis met die functies trouwens. Maar de geschiedenis herhaalt zich. Echter nu in een sneller tempo. Boeken, cursussen, workshops, masterclasses en opleidingen worden in een razend tempo ontwikkeld om de digitale achterhoede (98% van de bevolking) bij te praten over alles wat ze missen. De denk- en werkmodellen stapelen zich in een razend tempo op en het is vrijwel ondoenlijk om alle nieuwe ontwikkelingen nog te volgen. Ik weet het, want ik doe er keihard aan mee. Als ik zie hoeveel aanvragen er rond gaan voor sprekers om iets te komen vertellen over social media, het begint zowaar genant te worden.

Afgelopen zomer start Google met haar netwerk Google+. Ik weet niet of ik het een sociaal netwerk moet noemen. Of het sociale cement wat Google tussen al haar diensten gaat storten? Ik heb echt nog geen idee. Maar ik heb wel het gevoel dat Google+ geen eendagsvlieg is. Dat er meer in zit dan wat we nu zien. Dat het nog maar de top van de ijsberg is. Sinds een week kun je bedrijfspagina’s maken op Google+. En daar mist een hoop aan. Zo is er geen multi-admin mogelijkheid. Je ziet niet heel makkelijk met welk account je aan het schrijven bent, je kunt bedrijfsaccounts moeilijk overdragen en de fraudegevoeligheid is nog hoog. Maar weet je, ik vind dat Google+ wel wat hebben. Lekker weer wat pionieren, ontdekken, proberen en gewoon doen.

Maar de tijden zijn toch wel veranderd. Nog geen uur na de aankondiging van de bedrijfspagina’s staan de eerste criticasters al het hardst te schreeuwen op Twitter en Facebook. De dagen die volgen laten een stroom aan blogposts zien waarom je toch vooral geen Google+ bedrijfspagina moet maken. Of juist wel. Er is al een Google+ for Dummies geschreven en je kunt er vergif op innemen dat ruim op tijd voor de feestdagen het eerste Engelstalige marketinghandboek voor Google+ op de markt verschijnt. Marketing- en communicatiebudgetten voor 2012 zullen een oormerk krijgen om “iets met Google+” te gaan doen. Ik voorspel voor het einde van het eerste kwartaal het eerste Google+ congres in Nederland. Of in elk geval een marketingcongres waar Google+ een groot deel van de slides en de tijd zal innemen. De eerste cases worden gepresenteerd, de eerste cijfers worden getoond.

Ondernemen betekent meer dan winstgevende activiteiten ontplooien. Ondernemen heeft te maken met pionieren, ontdekken, proberen en gewoon doen. Waar is dat gebleven? Waar is het proberen gebleven zonder de hijgende adem van aandeelhouders, management en CEO’s in je nek of je wel genoeg rendement haalt uit je online experimenten? Waar is de durf gebleven om iets te gaan doen en over een paar maanden te zeggen dat je fout zat? Waar is het lef gebleven om nu eens niet te luisteren naar de experts? Waarom nodig je weer iemand uit het sprekerscircuit uit terwijl je al je informatie gewoon online kunt vinden? Ga nu eens echt nadenken welke conversatie je met je publiek wilt in plaats van weer te zoeken naar de zoveelste Get Rich Quick ponzi-scheme.

Ga gewoon eens aan de slag. Ga het proberen. Ga iets doen. Wie weet leer je er meer van dan van de zoveelste spreker met het standaard verhaal.

Godspeed!

Tags: , , , , , , , ,

  • Martin Klomp

    Hulde, hulde, hulde!

  • http://www.broekmanmarketingadvies.nl Lode Broekman

    Eens. Laagdrempeligheid (kennis, platform, benodigde skills, whatever) is niet altijd een pluspunt (pun intended). Bovendien: er is meer. Marketing, beter nog: Ondernemen is niet hetzelfde als social media ‘doen’, hoewel een hoop mensen daar anders over denken. 

  • PB

    Is mij uit het hart gegrepen!

  • Bart Schuijt

    Eens met Frank en Lode. Het probleem rijkt echter verder dan alleen met social media. Mensen die zichzelf als expert zien, zijn meer bezig met status, imago dan met het opdoen van kennis. Ik benader het zo: mensen die zichzelf expert vinden en zich uit willen laten over waarom wél en waarom niet: prima. Ik moet bekennen dat ik recent ook een post heb geschreven over waarom Google+ interessant kan zijn voor mensen, maar vooral bedrijven. Maar ik heb deze post niet geschreven omdat ik mezelf zie als social media expert…

    Conclusie: mijn inziens is het belangrijker na te gaan wat iemand drijft om iets te schrijven. Is dit om dieper in materie te duiken, open te staan voor nieuwe kennis of is het om de persoon zijn imago te verbeteren? Of is het tweeledig, dat kan natuurlijk ook…

    Voor de rest eens met Lode. Marketing omvat enorm veel meer dan alleen ‘doen’ / ‘experimenteren’ met social media.

  • http://www.incredibleadventure.nl Frank Meeuwsen

    PB, Martin: dank je!
    Lode, Bart: Mijn punt ligt wat dieper. De halfwaardetijd van een nieuw platform lijkt steeds korter te worden. Juist door marketeers, communicatiespecialisten en zelf-benoemde allesweters staan nieuwe initiatieven steeds eerder onder druk om te presteren. Natuurlijk is de markt veranderd en zijn verschuiven werkzaamheden en communicatiemomenten naar online. Maar onder druk van voornoemde personen is er weinig ruimte meer om rustig te groeien, te proberen. Het móet allemaal sneller, eerder, compleet. En natuurlijk gratis. Ik verzuchtte al op Google+ dat ik hoop dat Google niet zwicht om van + een volgend marketingplatform te maken en het nog meer een communicatieplatform blijft.

    • Anoniem

      Hallo Frank, 
      Volgens mij ga je in je verhaal voorbij aan de belangen van bedrijven, die zijn heel anders dan de onze, zeker in het wild west tijdperk. Wij konden pionieren, ontdekken, proberen en gewoon doen omdat als het mis ging wij daar zelf de (minieme) wrange vruchten van plukten en niet gelijk miljoenen verloren hadden. Daarnaast was dat voornamelijk in onze “vrij tijd” waar dus de “investering” niet per definitie rendement hoefde te hebben.Voor bedrijven is tijd gelijk aan geld en is het dus per definitie een verliesgevend element wat al een risico betekend. Tel daar bij op het risico van merkdeflatie, reputatie schade, etc en het risico is al maagomkerend voor de gemiddelde directeur en manager.  En dan de gemiddelde bedrijfscultuur. Die hebben hun vroegere pionieren, ontdekken, proberen en gewoon doen mentaliteit ingeruild voor consolideren en korte termijn cashen want dat is waar je in deze economie op wordt afgerekend / gewaardeerd.Conclusie: Er is nog voldoende ruimte op de markt voor experts, misschien worden het er alleen maar meer :)

  • http://twitter.com/anneliesje Annelies Verhelst

    +1 ;-)

  • http://twitter.com/anneliesje Annelies Verhelst

    +1 ;-)

  • http://www.remcojanssen.com/ Remco Janssen

    Feit blijft dat veel marcommers bij corporates geen kaas hebben gegeten van moderne technologie. Hen laten experimenteren staat gelijk aan een machinegeweer aan een aap geven en even kort voordoen wat je ermee kunt: http://youtu.be/74-WSM0xTyE

    Er zijn experts nodig om deze mensen bij de hand te nemen en te behoeden voor veelgemaakte fouten. Zonder hulp gaan zij keihard op hun bek.

    • http://twitter.com/johanschaap Johan Schaap

      Tuurlijk zijn er nog steeds grote groepen mensen die geen kaas hebben gegeten van moderne technologie. Zo gaat dat altijd. Maar mogen die groepen dan niet experimenteren en uitvinden? Ik zou het juist heel mooi vinden als meer mensen zelf zouden willen (en mogen) uitzoeken.

      • http://www.remcojanssen.com/ Remco Janssen

        Liever niet, dat gaat ten koste van mijn centjes (LOL)

      • ant-on-a-mission

        Love @johan’s reactie en dank aan @frankmeeuwsen:disqus voor deze post. Erg eens dat we nieuwe dingen wel wat meer tijd mogen gunnen om tot wasdom te komen.

        En beste Remco, dank voor deze sollicitatie naar je volgende klus, maar ik sla even over. Het gaat niet om de technologie my dear… maar veel apen met jou denken dat dat wel zo is. Ik zie de vermaledijde ‘marcommers’ liever een schitterend ongeluk beleven dan aan jouw guru-hand paarsgebroekt het digitale domein instappen. Iedereen heeft recht op zijn eigen fouten, en soms, heel soms komen daar prachtige dingen uit voort. En voorts: leren gaat van AU!

        Hoop jullie allemaal te zien bij NExt Berlin, thema: the post digital era. Post social coming soon I hope. Waarbij post-digital overigens niet gaat over ‘gepasseerd station’, maar juist om het feit dat digital als ‘laag’ om alles heen alomtegenwoordig wordt en daarmee (bijna) geen status aparte hoeft te hebben.

  • http://www.remcojanssen.com/ Remco Janssen

    Feit blijft dat veel marcommers bij corporates geen kaas hebben gegeten van moderne technologie. Hen laten experimenteren staat gelijk aan een machinegeweer aan een aap geven en even kort voordoen wat je ermee kunt: http://youtu.be/74-WSM0xTyE

    Er zijn experts nodig om deze mensen bij de hand te nemen en te behoeden voor veelgemaakte fouten. Zonder hulp gaan zij keihard op hun bek.

  • Emery Framboise

    Ik vind het ook apart dat bedrijven de laagdrempeligheid van de Social Media juist niet snappen en dat er daarom allerhande ‘experts’ aan te pas moeten komen terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Daarom ook eens met dat bedrijven maar gewoon eens moeten proberen en zien dat er soms helemaal geen expert aan te pas hoeft te komen. 

    Zie trouwens ook te pas en onpas overal ‘Social Media Experts’ uit de grond komen die als ik mezelf even inlees in hun kunnen vaak een hoop geld vragen voor het opzetten van een bedrijfspagina op Facebook of uitleggen hoe je Twitter moet gebruiken..  Overigens slim van ze hoor want het is uiteindelijk best een makkelijke manier om geld te maken. Helaas zien veel te veel mensen dit in waardoor het bijna een hype is geworden om jezelf neer te zetten als ‘expert’ om zo makkelijk geld te kunnen maken. Terwijl het bedrijf vervolgens voor weet ik veel hoe veel geld een bedrijfspagina op Facebook heeft die ze zelf in een uurtje hadden kunnen uitpluizen. Jammer.

    • http://www.remcojanssen.com/ Remco Janssen

      Dat is leuk in theorie, maar in de praktijk werkt het niet zo (en voor een grote corporate een Facebook opzetten is zeker geen uur werk).

  • http://twitter.com/RobSpeekenbrink Rob Speekenbrink

    Fijn stuk Frank. Gelukkig zijn er ook mensen/groepen die wel de tijd nemen om een middel op zijn waarde te schatten, experimenteren en ook niet bang zijn om ook weer afscheid te nemen. Ik kom ze wel eens tegen. 
    Volgens mij halen veel mensen doel in de war met middel. Sociale media inzetten om het inzetten ervan leidt in veel gevallen tot teleurstelling. Volgens mij is voor veel problemen een deel van de oplossing te vinden in sociale media maar dat probleem is nooit voor 100% daarmee op te lossen. Inderdaad is de doorlooptijd van een middel korter aan het worden maar daarmee is het alleen maar noodzakelijker geworden om toegevoegde waarde in te kunnen schatten. 

  • http://twitter.com/marcovoets Marco Voets

    Hear hear!

  • http://www.tasmijn.nl/ Bas

    Dit verhaal houdt wat mij betreft niet op bij sociale media, ik mis een beetje de good old gouden tussenweg. Het lijkt wel of alles dat niet door de eerste twee profeten als perfect wordt bestempeld, per definitie slecht is.

    En tegelijkertijd lijk je wel mee te [moeten] hypen met de rest. Het is op de bandwagon, of erachter. De schaal en snelheid waarin de online wereld zich ergens naar ontwikkeld – ik heb soms echt geen idee meer waarheen we gaan – is teveel “te”. We putten onszelf uit.

    Ik ben een man, ik kan niet multitasken. Laat staan 80 conversaties volgen, 12 nieuwe tooltjes uitproberen en ondertussen ook nog mijn normale werk doen… :)

  • http://www.punkmedia.nl Henk-Jan Winkeldermaat

    Heerlijk! 

    En ik moest laatst nog aan dat filmpje denken van een aantal jaren geleden tijdens dat bowlen, waarin aan de early adopters gevraagd werd (door Erwin Blom geloof ik ook) waar twitter staat over drie jaar (NU dus). Jij was de enige die het goed voorspelde, iedereen ging ervan uit dat twitter zou verdwijnen, jij had het erover… ach wacht ik zoek ‘m even op. http://vimeo.com/669095

    • Krijn

      Heel goed, bewijsmateriaal! Waarop te zien is dat ik, social media expert, na 2:28 zeg dat ik verwacht dat Twitter na 3 jaar nog wel bestaat.
      En het was natuurlijk bij IPAN:-)

  • http://twitter.com/tuttel Han Tuttel

    Hear hear!
    Het is leuk om te experimenteren, te proberen en dan daarover je bevindingen te vertellen.

    Dank aan de pioniers!

  • Peter Kroon

    Frank wat jij met artikel doet is precies hoe het niet moet. Je zoekt naar
    een erkenning en benoeming om expert te zijn als, blogger? Social media
    nogiets? Als……  Kijk nu eens naar je
    eigen woorden en vooral kort door de bocht beweringen. 

    Je laat precies zien waar het probleem ligt: heavyusers die een mening
    willen hebben over alles, erkenning zoeken als “experts” of
    “goeroes”. Frank het verhaal slaat nergens op en je valt in je eigen
    valkuil!

    Verdere nuance:

    “De zakelijke blogosfeer explodeerde in 2005 om in 2006 weer even hard
    in te storten. ”

    Echtwaar? Heb je cijfers Frank. Veel ondernemingen doet het ook in 2011 nog
    erg goed met blogs en bereiken daar veel resultaat mee. Diverse organisaties
    hebben juist een blog als website.

    “Nog geen uur na de aankondiging van de bedrijfspagina’s staan de
    eerste criticasters al het hardst te schreeuwen op Twitter en Facebook. ”

    Ja en? Dit is waar sociale media voor is bedoeld: dialogen, conversatie en
    kritiek. Wat is je punt hier? Je kraakt de eerste versie van Google plus pages
    af maar zegt dan eind verder dat dat afkraken niet kan/ mag of moet? Warrig!

    “Een fraaie broedplaats voor nieuwe beroepen als Social Media Expert,
    Communitymanager en Conversation Manager. ”

    Social media expert een beroep?

    “..en je kunt er vergif op innemen dat ruim op tijd voor de feestdagen
    het eerste Engelstalige marketinghandboek voor Google+ op de markt
    verschijnt.”

    En? Leerzamer voor organisaties dan een blogheldenboekje waarin je je
    vrienden tot helden benoemt.

    “Sinds een week kun je bedrijfspagina’s maken op Google+. En daar mist
    een hoop aan. ”

    De eerste ontvangst van de business en brandpages was een positieve. Weten
    jij en ik heel goed dat Google die pages continu verbetert? Had je de eerste
    blogsoftware weleens gezien? 

    “Waar is het proberen gebleven zonder de hijgende adem van aandeelhouders,
    management en CEO’s..”

    En hiermee laat helemaal zien dat een zelfbenoemde expert een grote dreiging
    vormt voor een juiste en goede integratie binnen een organisatie. Je kunt niet
    even een blog Twitter of ander middel  erin
    rammen zonder de organisatie eerst klaar te maken.

    Verbeter de wereld Frank begin bij jezelf!

  • http://www.pietvandenboer.nl Piet van den Boer

    Goed stuk Frank, een interessante toevoeging aan de discussie die de laatste tijd wordt gevoerd over …-experts.

    Ik ben van mening dat veel bedrijven baat hebben bij professioneel advies bij het inzetten van social media, zoals ze dat ook hebben bij marketing, hr en sales. Het is immers van belang om wat je aan marketing doet op social media, in lijn te laten zijn wat je in het algemeen aan marketing doet.

    Of je hiervoor door een social media expert geadviseerd moet worden? Wat mij betreft niet, een marketing adviseur met voldoende kennis van het online kanaal / social media kan dit ook prima. En als je zelf de expertise in huis hebt, is advies natuurlijk helemaal niet nodig.

    Het probleem is echter nu, dat het moeilijk te zien is wie ergens verstand van heeft en wie niet. Ik kan begrijpen dat bedrijven dit lastig vinden en door de bomen het bos niet meer zien.

    Echter, je snijdt een belangrijk punt aan over het zelf proberen. Dat is precies wat ik mijn studenten online marketing continu meegeef: Als je zelf niet weet hoe een tool / netwerk / website werkt, hoe kun je dan bepalen of het meerwaarde kan hebben? Zelf proberen en ervaring opdoen met nieuwe netwerken en tools is daarmee (in mijn ogen) voor elke marketeer van grote toegevoegde waarde!

  • http://twitter.com/johanschaap Johan Schaap

    Mooi pleidooi voor gewoon doen en experimenteren. Lekker pielen en uitzoeken en daar met anderen over praten blijft toch het leukste wat er is. 

  • Gewoongerard

    Gerard en ik hadden vroeger een ZX 48
    spectrum. Wij gebruikte die computer helemaal zoals hij bedoeld was. Alle 48 KB
    ram programmeerde wij heel goed. Wij zeiden toen nog tegen elkaar: Gerard, ja.
    Ja Gerard. Dat met die computers gaat nog eens heel groot worden later. Wij
    kijken weer naar hoe bedrijven ondernemers computer gebruiken en het is gewoon
    niet goed. WIj zien dat ze ze niet goed benutten. Ze gebruiken ze verkeert.
    Programmeren er niet goed voor. Ze worden ondergebruikt en functioneren daarom
    niet goed. 

  • @onlinemarketeer

    Nein. Nein. Nein. 

    JA organisaties hebben (social media) adviseurs nodig die op basis van aantoonbare ervaring en liefst vanuit een overview op basis van marcom-kennis, socio, content en organisatieverandering de organisatie verder kunnen helpen met de noodzakelijke verandering in cultuur- en businessaanpak.

    NEEN organisaties hebben geen ‘ experts ‘ nodig die denken organisaties (soms zelfs op strategisch niveau) te kunnen adviseren omdat ze goed kunnen Twitteren, bloggen of een ander middel intensief gebruiken.  

    PS: Ik had al in 1998 een blog voor mijn bureau, ben ik nu blogheld? 

  • @onlinemarketeer

    Nein. Nein. Nein. 

    JA organisaties hebben (social media) adviseurs nodig die op basis van aantoonbare ervaring en liefst vanuit een overview op basis van marcom-kennis, socio, content en organisatieverandering de organisatie verder kunnen helpen met de noodzakelijke verandering in cultuur- en businessaanpak.

    NEEN organisaties hebben geen ‘ experts ‘ nodig die denken organisaties (soms zelfs op strategisch niveau) te kunnen adviseren omdat ze goed kunnen Twitteren, bloggen of een ander middel intensief gebruiken.  

    PS: Ik had al in 1998 een blog voor mijn bureau, ben ik nu blogheld? 

    • http://twitter.com/johanschaap Johan Schaap

      Volgens mij was dit niet de portee van het artikel van Frank. Ik lees een pleidooi voor ruimte en tijd om te experimenteren voordat nieuwe platforms moeten bijdragen aan het resultaat en “nut” van organisaties. Misschien is de titel niet helemaal spot on, maar waar lees je in het artikel dat het gaat om het inzetten van de juiste experts?  
      PS: Ik heb nog nooit een blog gehad maar ook daar ging het hier niet om. Toch? 

  • http://twitter.com/EricKoekkoek Eric Koekkoek

    Lekker vanuit het hart geschreven. Mooi stukkie. En inderdaad gewoon doen, lekker aanklooien en kijken wat het wordt en wordt het niks, sfw. Dat is toch het leuke van pionieren?

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Gaaf stuk Frank. Eens. JUST DO IT! :-)

  • http://www.keesromkes.nl Kees Romkes

    “dat wilde ik ff kwijt” (je tag) geeft genoeg context om niet helemaal over m’n nek te gaan Frank… Toch vind ik de algemene lijn in je blog vrij negatief, en ja, ik voel me persoonlijk aangesproken. Juist ook omdat ik (ondanks dat ik mij geen expert noem) advies geef aan bedrijven over het gebruik van social media. En ja, ook Google+ komt daar in langs. Mensen staren zich toch al snel plat op het medium, de tools, in plaats van het “waarom” er achter.

    Dat ze daarbij handvaten en handleidingen zoeken om dat te doen, lijkt me een hele logische. Zeker als je daar als “stagiair” mee opgezadeld wordt, of als je dat als secretaresse er even bij moet doen.
    Mind you, je punt in je blog is duidelijk. Ja er moet ruimte zijn voor het experiment, feedback, een goede brainstorm over de strategische keuzes van de toegevoegde waarde van “social” in je business processen, echter is die ruimte er tegenwoordig gewoonweg niet. Dan is het de kortste route, de simpelste oplossing, de snelste weg. (automatiseren, dupliceren, oplossingen denken, oogkleppen op en gaan)

    Fijn dat je het in ieder geval deelt. Geeft aan dat er nog wel mensen zijn die na denken en tijd nemen voor reflectie :-)

  • http://www.vandehaterd.nl/ Bas van de Haterd

    Uit het hart geschreven en uit het hart gegrepen Frank. Het probleem wat ik veel tegen kom is dat de meeste mensen denken in middelen, terwijl ze praten over strategie. Wat mij opvalt is dat maar weinig mensen daadwerkelijk het begrip strategie nog lijken te kennen. Als je praat over strategie in een sessie met twitter, linkedin of google+ snap je niet wat strategie is volgens mij. Het gaat meer en meer om hoe je je bedrijf aanpast, welk business model je nog kan hanteren, welke mensen er straks nog voor je werken en hoe je gaat samenwerken. Wat is je toegevoegde waarde in de wereld en daarmee dus je bestaansrecht. 

    Ik heb vandaag over DM een hele interessante discussie gevoerd over ‘toen twitter nog leuk was’. Toen het nog ging om open en eerlijk in vertrouwen communiceren, voordat de massa het vond en je op je woorden moest letten omdat een stel idioten niet in staat is te vragen voordat ze iets buiten de context interpreteren. 

    Ja, ik adviseer organisaties over social media, maar nooit meteen over middelen. Middelen zijn het sluitstuk. Experimenteren moet kunnen. Heb gisteren een document ingeleverd waarin we een aantal fases hebben gedefinieerd voor de organisatie, de eerste is experimenteer en leer. Letterlijk staat er: we rekenen niemand af op het succes, maar wel op de leermomenten en de borging van die kennis. Het gaat er niet om of we de targets halen, als we maar bereid zijn te leren van het falen als we dat doen. Want laten we eerlijk zijn, ook de ‘experts’ weten het nog lang niet, het is een kwestie van trial and error, maar de adviseurs kunnen je wel vast wijzen op fouten die elders gemaakt zijn. 

  • Rowan Lodder

    Goed stuk! De reacties zijn trouwens ook interessant

  • http://emmamedia.wordpress.com/ emmamedia

    Leuk stuk om te lezen. Vooral dat het in een tijdslijn is gezet en het hele circuit eens goed langs de lijn van ‘relativeren’ neer te leggen.

  • http://emmamedia.wordpress.com/ emmamedia

    Leuk artikel en mooi om te zien dat het langs de tijdslijn is gelegd. Goed moment om te relativeren.

  • Evertjankoning

    Frank, je wilt gewoon voortdurend opnieuw worden geboren. 
    En dat kan nog niet. ;-)

    Gaaf artikel.