Drie gedachten over de activatie van Google+ voor Google Apps gebruikers

Deel dit artikel op

In juli startte Google met hun ambitieuze netwerk genaamd Google+. Ik heb er zo nu en dan wel over geschreven. Na een beta periode is het nu mogelijk voor iedereen om zich aan te melden voor dit netwerk. Maar n van de grote groepen die niet deel kon nemen aan Google+ waren de gebruikers van Google Apps, de zakelijke oplossing van Google voor email, documenten, kalenders en alle andere diensten van Google. Ik maak zelf gebruik van Google Apps voor mijn domein dus ik moest Google+ op mijn priv account gebruiken. Tot vandaag. Het is nu mogelijk om Google+ ook via Google Apps te activeren.

De activatie van Google+ kan alleen worden gedaan door de administrator van het Google Apps account en moet handmatig voor elke gebruiker worden aangezet. De reden is volgens Google zodat je op deze manier binnen je organisatie langzaam maar zeker medewerkers kunt toevoegen zodat ze in kleinere groepen, per afdeling, met Google+ kunnen starten. Ik denk dat het ook een schaalbaarheids issue  is van Google, als grote organisaties en masse hun medewerkers toegang geven tot Google+.

Correctie: Bovenstaande opmerking is niet helemaal correct. Een domeinbeheerder kan Google+ aanzetten voor een Google Apps account. Deze instelling wordt standaard door alle gebruikers overgenomen tenzij je organizational units in je Apps Dashboard hebt ingesteld. Dan kun je specifiek(er) bepalen welke gebruikers bepaalde diensten krijgen. Zie de Help-pages voor meer informatie

Ik heb op mijn eigen domein Google+ aangezet, dus je kunt me vanaf nu vinden op dit Google+ account. Mijn priv account zal ik na de migratie niet meer actief gaan gebruiken.

Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Waarom heeft Google gewacht met het toelaten van Apps gebruikers en wat kan dit in de nabije toekomst betekenen? Een paar gedachten

Google Business Pages

Een van de beloften die Google al in een vroeg stadium maakte was de mogelijkheid voor bedrijven om eigen pagina’s te maken, net als Facebook. Maar ze wilden deze wel op een juiste manier aanbieden, op het juiste moment. Nu Apps-account op Google+ gaan komen, vermoed ik dat het niet lang zal duren voor de eerste Business Pages zullen verschijnen. Zeker nu Facebook met nieuwe mogelijkheden komt voor bedrijven om hun posts en pages te promoten, kan Google+ niet langer achterblijven.

Gebruik binnen bedrijven

Wat gaat dit betekenen voor bedrijven die veel op afstand samenwerken of over verschillende afdelingen? Mijn theorie is dat Google+ geen aanval is op het publieke Facebook en Twitter. Maar dat Google dit netwerk is gestart om juist binnen de bedrijven een grotere rol te spelen. Onderstaande presentatie geeft die strategie goed weer.

Google+ zal vooral de strijd aangaan met Microsoft en Salesforce. In het publieke domein is het moeilijker geld verdienen met de functionaliteiten van Google+. Binnen bedrijven is dit beter te bewerkstelligen. Denk aan beveiligde Google Hangouts, publicatie van Google Hangouts op eigen Youtube Channels, uitgebreide mogelijkheden in Google Docs, koppelingen met Google Apps Marketplace etc. Zo kun je nu al specifieke posts direct delen met iedereen binnen je organisatie. Een geïntegreerd intranet oplossing dus. Ik kan me voorstellen dat ze hier zwaarder op gaan inzetten

Doordat kenniswerkers binnen organisaties zullen gaan werken met Google+ zal het gebruik eveneens langzaam buiten de bedrijfsmuren doordruppelen, naar de priv gebruikers. Zo kan het gebruik verder uitwaaieren. Martijn Verhoeven heeft een tijdje terug een fraai overzicht gemaakt van de mogelijkheden in Google+ ten opzichte van Facebook en Linkedin. Zeker de moeite waard om even te bekijken.

Wat kan dit betekenen voor Android? Hardware die nog meer is gekoppeld aan je profiel bij Google en Google+. Je telefoon wordt nog meer een verlengstuk van je eigen identiteit, een verregaande integratie in het bedrijfsnetwerk, denk aan directe toegang tot telefoon, email en andere verbindingsmogelijkheden via de Google servers, koppeling van Google Voice aan Google+, hangouts via je telefoon (al dan niet betaald) of specifieke zoekresultaten, gekoppeld aan het sociale gedrag van je collega’s.

Privacy issues

The Next Web refereert in een post aan een belangrijk gegeven waar je rekening mee moet houden. Google Apps wordt beheerd door een centrale domain-administrator. Dit betekent in theorie dat anderen in de organisatie toegang kunnen krijgen tot je data. Denk aan directie, P&O of andere afdelingen. Is dat wenselijk? Het is in elk geval iets om als organisatie over na te denken en een standpunt over in te nemen.

Google heeft tegelijkertijd een nieuwe functionaliteiten opengezet genaamd Google Ripples. Lees meer hierover bij Dutch Cowboys

 

Al met al een interessante volgende stap van Google+ die niet alleen de bedrijfsmuren van je organisatie transparanter kan maken, maar tegelijkertijd nieuwe vragen en keuzemogelijkheden oproept.

Tags: ,

  • Martijn Verhoeven

    Ik ben erg benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Uiteraard is er makkelijker geld te verdienen met “enterprise” geldstromen. Naast de Salesforces en Microsoften van deze wereld zitten ze nu ook op het spoor van Jive, Blogtronix, Chatter (Salesforce) en Yammer. Ik denk dat er veel voor te zeggen is omdat dat ook voor mij steeds de uitdaging is om systemen te vinden die goed met elkaar samenwerken zonder dat ik een dagtaak moet instellen voor loginnamen beheer. 

    • http://www.incredibleadventure.nl Frank Meeuwsen

      Wat denk jij wat er gaat gebeuren? Zal Google de Enterprise markt overnemen “with a storm” of zal het zo’n vaart nog niet lopen?

  • Herbert Prins

    werkt Ripples ook binnen een bedrijfs account?